Протитанковий їжак – на перший погляд важко сказати що така штуковина може зупини 40-тонний танк.
Найкраще передають напружену атмосферу Великої Вітчизняної війни фотографії з протитанковими їжаками. Це примітивне, на перший погляд, спорудження з металевого прокату насправді являло собою серйозну загрозу для танків противника.
Радянський, а пізніше і російський кінематограф присвятив блискучі стрічки практично всіх родів військ. Однак при цьому майже неможливо пригадати кіно про інженерні війська, зусиллями яких зупинялися наступу німецьких танків. Але невже бійці інженерних підрозділів зробили менший внесок в перемогу, ніж льотчики або розвідники? Якщо вірити доповідям німецького командування, близько 80% важкої техніки залишилося на полях боїв завдяки мінним полям і конструкціям спеціальних загороджень.
Про протитанкових їжаків ходить чимало міфів. Хтось думає, що їжак працює, коли ворожий танк наїжджає на нього своєю гусеницею. Нібито гусениця рветься, і танк не може рухатися далі. Ну, майже так. Їжак, дійсно, змушує танк зупинитися, але тільки трохи інакше – просто піднімаючи його над поверхнею землі. Механік-водій танка, невірно оцінивши наслідки наїзду на ажурну конструкцію, пре напролом, думаючи підім’яти їжак величезною масою, але протитанкова конструкція надійно цьому чинить опір. Танк виявляється немов наколотим на одну або кілька стирчащих голок, через що рух вперед припиняється.
У кращому випадку танк просто ставав нерухомим. Гірше, коли машина всією своєю масою напорюється на голку. Балка прошивала порівняно тонке днище наскрізь, перетворюючи його на непотріб металу, оскільки з таким гальмом під днищем воювати було вже неможливо. Навіть якщо досвідчений мехвод почне об’їжджати ряди їжаків, він підставить під удар гармат і протитанкової зброї слабкі борти.